We hebben een van onze populairste sjabloonontwerpers – Craig Garner, de oprichter van Medium Rare – benaderd om erachter te komen hoeveel werk het creëren van sjablonen van topkwaliteit met zich meebrengt, en zijn proces erachter.
We hebben al eerder gesproken over hoe nuttig websitetemplates en UI-kits kunnen zijn voor iedereen die snel en eenvoudig een website wil laten maken. Wat we echter niet hebben besproken, is hoe sjabloonontwerpers worden beïnvloed door de groeiende markt voor sjablonen.
Interview met Craig Garner, oprichter van Medium Rare
Hoe lang maakt u al gebruik van Webflow en kunt u ons iets vertellen over uw ervaring met het product?
We ontdekten Webflow toen het nog relatief nieuw was. Als sjabloonontwerpers waren we enthousiast om een nieuw platform te hebben om op te publiceren. Sinds de start van Webflow, zo’n 5 jaar geleden, hebben we het uitsluitend gebruikt om sjabloonproducten te bouwen. Het was geweldig om de functieset in die tijd te zien groeien en het is verbazingwekkend om te zien wat je vandaag de dag met Webflow kunt bereiken in vergelijking met 5 jaar geleden.
Hoeveel zou u zeggen dat uw bedrijf en omzet is gegroeid sinds u Webflow-sjablonen bent gaan verkopen?
Wij zijn al vanaf het begin bezig met het maken en verkopen van sjablonen met Webflow, dus we hebben een gestage toename van de verkoop gehad omdat Webflow de laatste jaren aan kracht heeft gewonnen. Terwijl onze Webflow-verkoop ooit een fractie van onze totale omzet uitmaakte, zien we nu de bijdrage van Webflow-templates aan onze bottom line toenemen en overtreffen we die van andere platformen.
Kunt u uw proces voor het maken van nieuwe templates beschrijven?
Als algemene regel begin ik met een 4 of 5-tal referentieontwerpen die ik uit andere websites, brochures, productverpakkingen of zowat elke vorm van media haal, dan richt ik me tot Figma om te gaan experimenteren met verschillende typografieën, kleuren, vormen en fotocombinaties tot ik een uniek uiterlijk heb gevonden.
Voordat ik me vastleg op een stijlgids (die ik essentieel vind), maak ik liever een hele pagina na die één van de verschillende stijlelementen bevat (formulierinputs, knoppen etc.) om een goed idee te krijgen van hoe het ontwerp in zijn geheel werkt.
Vaak heb ik tijdens het ontwerpen in Figma ideeën over een interactie of een animatie. Ik zal snel een blanco project in Webflow opstoken om er een prototype van te maken en er op te itereren. Dit proces zal vaak leiden tot nieuwe ideeën die terugkomen in het bredere ontwerp in Figma – als ontwerper hou ik van deze vloeiende workflow.
Kun je een aantal best practices delen met ontwerpers bij het maken van hun eigen succesvolle templates?
Blijf op de hoogte van visuele trends die je ziet in de wereld om je heen en maak er een gewoonte van om ze te ontleden – hierdoor kun je een brede toolkit van visuele motieven en arrangementen opbouwen die je vervolgens kunt toepassen op je sjabloonconcepten .
Het is ook belangrijk om de omvang van uw project vroegtijdig vast te stellen en u eraan te houden – soms is het gemakkelijk om u te laten meeslepen door extra functies en lay-outs, maar dit past niet bij elk soort sjabloon. Het mooie van Webflow is dat een kleine, goed uitgevoerde template succesvol kan zijn – soms is een minder is meer aanpak de betere optie.
Een succesvolle template is een ontwerp dat anderen met trots zouden associëren met hun bedrijf en hun merk. Sjablonen zijn, net als mode, ook ambitieus en kunnen een “bepaald iets” belichamen dat de klant wil – zelfs als ze niet echt kunnen aangeven waarom. Streef ernaar om de klant iets te geven waarvan ze niet wisten dat ze het wilden, totdat ze uw sjabloon zagen. Ik vind dat deze mentaliteit mijn ontwerpen fris houdt en me vooruit helpt.
Hoe zou u de samenwerking met het Webflow-sjablonenteam en de communicatie met andere sjabloonontwerpers omschrijven?
De samenwerking met het sjablonenteam is de meest naadloze die we ooit op een sjabloonmarkt hebben meegemaakt. Ze zijn zeer communicatief en behulpzaam tijdens de QA bij het identificeren van punten in uw template die wat meer werk nodig hebben voordat deze klaar is voor de verkoop.
We houden ook nauw contact met de sjabloonontwerperscommunity.
Sjabloonontwerp is zeker een concurrerende ruimte, maar er zijn een paar Webflow-sjabloonontwerpers die we af en toe bereiken. Het is leuk om een vriendelijke community van ontwerpers te hebben die allemaal in dezelfde positie zitten met hetzelfde doel. Het is geruststellend te weten dat er anderen in hetzelfde schuitje zitten, zeker als je onder de huidige omstandigheden vanuit huis werkt.
Wat zijn de voordelen van het maken van templates voor de Webflow marktplaats?
Door de aard van de producten vinden wij onze Webflow templates het makkelijkst te onderhouden, omdat al het zware werk achter de schermen in het Webflow systeem wordt gedaan. Wanneer Webflow een nieuwe functie aankondigt, updaten en breiden we onze sjablonen eenvoudig uit. Met onze HTML-gebaseerde sjablonen besteden we veel tijd aan het updaten van nieuwe plugin-patches en compatibiliteitsfixes, wat afleidt van het hoofddoel van het bouwen van sjablonen.vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht vocht