De e-handelsverkopen werden massaal gestimuleerd tijdens de huisbestellingen in het kielzog van de coronaviruspandemie, maar of ze op een rendabele manier kunnen worden volgehouden is nog maar de vraag.

De wereldwijde omzet van de online verkoop in het tweede kwartaal van 2020 steeg met 71% j-o-j, volgens gegevens van de Salesforce Shopping Index.

“In de eerste twee kwartalen van deze pandemie waren veel retailers minder bezorgd over de winstgevendheid: Ze maakten zich meer zorgen over de beschikbaarheid van producten en het aan de deur van de consument krijgen,” vertelde Rob Garf, vice-president van de industriestrategie en -inzichten bij Salesforce, aan CNBC per telefoon.

“Een van de meest voorkomende vragen die ik krijg van onze retailklanten is: Hoe houden we dit nieuwe winkelgedrag op een winstgevende manier in stand?” voegde hij eraan toe.

Hoewel de toename van de online verkoop opmerkelijk is, moeten de kosten van e-commerce niet worden onderschat. Naast de kosten voor het verzamelen, verpakken en afleveren kunnen ook de retourpercentages hoog zijn, waarbij één expert suggereert dat mensen 15% tot 40% van wat ze online kopen teruggeven, vergeleken met 5% tot 10% voor het winkelen in de winkel.

De pick-up van de stoeprand is één optie, zei Garf, omdat het betekent dat de detailhandelaar niet de laatste mijl leveringskosten hoeft te dekken, en het is iets waar winkels zoals Target van profiteerden tijdens lockdowns (Target meldde 80% winst tijdens het kwartaal dat eindigde op 1 augustus).

Online inspiratie
Maar daarbuiten is er veel dat retailers en merken kunnen doen om de online winkelervaring te verbeteren en efficiënter te worden met de verkoop. Terwijl in-store omgevingen vaak ontworpen zijn om een gevoel van vindbaarheid te geven, zijn veel e-commerce winkels gewoon lijsten met producten en prijzen, doorzoekbaar via filters – en dus niet altijd inspirerend.

“Om te slagen in e-commerce, moet je het juiste assortiment hebben, dan moet je het gemakkelijk maken om dingen te vinden, te kopen en te laten bezorgen. Dit is het genie van Amazon. Maar er zijn zeker mogelijkheden om online winkelen ‘leuker’ te maken. Livestreaming is er één. AR (augmented reality) en andere middelen om het nut te vergroten is een ander”, vertelde Michelle Whelan, CEO van handelsagentschap Geometry U.K., via e-mail aan CNBC.

Whelan haalde de nieuwe Yeezy Supply-website van Kanye West aan, die het winkelend publiek producten laat kiezen voor 3D-modellen om aan te trekken in een poging om het internet “menselijker” te maken, volgens een interview met de creatieve partner Nick Knight van het Westen.

Het verlenen van de betere dienst is een andere manier om het online winkelen te verbeteren, zei Garf van Salesforce. “We zien dat retailers … het idee om de fysieke winkel naar digitaal te brengen omarmen. En in het bijzonder, … het ontketenen van uw winkelmedewerkers en hen gemakkelijker in staat stellen om consumenten te betrekken terwijl ze online winkelen,” vervolgde hij. “De uitdaging met winkeliers is dat ze zo hard werken voor de (fysieke) winkel.”

KIJK NU EENS.
VIDEO03:37
Global Fashion Group CEO’s zeggen dat groei ‘nog steeds de hoogste prioriteit’ heeft.
Het gebruik van beelden en video’s gemaakt door het winkelend publiek is een andere manier om e-commerce te laten verkopen, voegde Garf eraan toe. Google introduceerde deze functie vorig jaar bij winkelbeoordelingen, en beweerde dat 50% van de online shoppers zei dat foto’s hen hielpen in het koopproces.

“Westerse retailers kunnen veel leren van China en hoe een product detailpagina eruit ziet. En dat gaat een van de belangrijkste transformaties in het digitale winkelen zijn, is de heruitvinding van de productdetailpagina om echt te leunen in door de gebruiker gegenereerde inhoud,” zei Garf.

Livestreaming, waarbij beïnvloeders (bekend als belangrijke opinieleiders, of KOL’s) producten verkopen tijdens live online demonstraties, neemt een hoge vlucht in China. Taobao Live, het livestreaming wapen van de Chinese e-commerce reus Alibaba, zag voor het eerst in februari een toename van 719% van de handelaars die via het platform verkochten, in vergelijking met de vorige maand, toen het coronavirus delen van China opsloot.

Terwijl het nog niet op een belangrijke manier in de VS is doorgedrongen, ziet Garf de verkoop via platforms zoals TikTok steeds meer worden gebruikt, waarbij mensen potentieel meer kans hebben om iets te kopen wat ze een influencer zien dragen op het platform dan dat ze naar de website van een merk of retailer gaan voor inspiratie.

En hoewel de cijfers die de opkomst van het online winkelen voorspellen indrukwekkend lijken, zijn er veel delen van de wereld waar e-commerce nog steeds in ontwikkeling is.

De globale Groep van de Manier, die kleding en levensstijl kleinhandelswebsites zoals Zalora in Zuidoost-AziÔ en Dafiti in Zuid-Amerika in werking stelt, zei het 2.5 miljoen nieuwe klanten van zijn platforms tijdens de pandemie zag winkelen, makend een totaal van bijna 15 miljoen mensen in het verleden de 12 maanden.

“We gaan echt door een buigpunt in e-commerce over de hele wereld,” Global Fashion Group’s co-CEO Christoph Barchewitz vertelde CNBC’s “Squawk Box Europe” vorige week. Barchewitz zei dat voor de markten van het bedrijf, die ook Rusland en Oost-Europa omvatten, het online manier en levensstijl winkelen rond een decennium achter meer ontwikkelde markten is.

web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web web