Zo kunt u SEO gegevens gebruiken

Search Engine Optimalisatie (SEO) is een belangrijk onderwerp in marketing. Het analyseren van gegevens is daarom bijna net zo belangrijk als de SEO strategie opzetten. Het analyseren van gegevens is een belangrijk onderdeel bij het opstellen van een SEO strategie en we leggen u graag uit hoe.

Wat behoort tot SEO gegevens?

SEO gegevens bestaan onder andere uit statistieken die u kunt onderzoeken en verzamelen via uw website. Deze data geeft u inzicht in de interesses, het gedrag en de zoekpatronen van bezoekers. Het verzamelen en analyseren van zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens vormt een goede basis voor het ontwikkelen van uw SEO strategie.

Welke SEO statistieken moet u bijhouden?

Om te weten hoe u SEO gegevens kunt analyseren, kunt u gebruikmaken van verschillende tools die zijn ontworpen voor het bijhouden en analyseren van SEO data. Denk bijvoorbeeld aan keyword ranking, de click-through rate, de bounce rate, dwell time en backlinks.

Keyword ranking

Keywords verwijzen naar de woorden of woordgroepen waar consumenten op zoeken in zoekmachines. Ze gebruiken deze keywords om de juiste informatie te zoeken op het internet. Als u op zoek bent naar sportweddenschappen, dan zult u uiteraard op deze term zoeken. Daarom zal sportweddenschappen een uitstekend keyword zijn voor een online bookmaker. Andere relevante keywords kunnen bestaan uit de locatie waar het bedrijf actief is of de bepaalde sporten waar weddenschappen op kunnen worden geplaatst.

Door middel van keyword research kunt u relevante keywords vinden die betrekking hebben op uw producten of diensten. Daarom is het integreren van de juiste zoekwoorden in de inhoud van uw website een effectieve manier om uw doelgroep te bereiken. Zodra u relevante zoekwoorden in webpagina’s heeft geïntegreerd, kunnen specifieke SEO trackingtools u laten zien welke webpagina’s de meeste bezoekers trekken. Dit is vooral interessant als u betaalde advertenties gebruikt om hoog te scoren op een bepaald zoekwoord. Op deze manier kunt u zelf afwegen welke betaalde advertenties de investering waard zijn.

Click-Through Rate

De Click-Through Rate (CTR) is de formule die we gebruiken om het aantal klikken op een specifieke pagina of advertentie te berekenen. We delen het aantal clicks door het totale aantal resultaten van de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). Als uw pagina bijvoorbeeld 100 keer in de resultaten is weergegeven en er 10 keer op is geklikt, dan zou uw CTR 10 procent zijn.

De CTR vertelt u in eerste instantie of de meta titel en -beschrijving goed werken. De meta titel en meta beschrijving zijn de titel en beschrijving voor uw webpagina zoals weergegeven op de SERP. Als uw meta titel en -beschrijving relevant en uitnodigend zijn, zullen bezoekers eerder op uw website klikken. Hoe hoger de positie van uw website op de SERP, des te groter de kans is dat mensen uw website bezoeken.

Dwell time en bounce rate

De Dwell time verwijst naar de tijd die een bezoeker op een bepaalde pagina doorbrengt. Dit is dus een andere manier om te meten of uw inhoud interessant is voor de bezoeker. De bounce rate is gerelateerd aan de bounce rate. Een te hoge bounce rate betekend dat uw webpagina aandacht nodig heeft. De bounce rate is namelijk de formule die de sessies van één pagina weergeeft, gedeeld door alle sessies. Als u last heeft van een hoge bounce rate, kan dit erop wijzen dat uw inhoud niet voldoet aan de zoekopdracht van de gebruiker. Dit is juist wat u wilt voorkomen want het doel van SEO is dat uw inhoud de informatie biedt waar gebruikers naar op zoek zijn.

Backlinks

Als laatste bespreken we backlinks of linkbuilding. Bij backlinks verwijzen bepaalde websites naar elkaar. Het benoemen en implementeren van een link naar een ander bedrijf helpt om vertrouwen en representatie te creëren. Wanneer veel websites naar uw inhoud linken, geeft dit mensen de indicatie dat uw inhoud de moeite van het bekijken waard is.